Bel Ağrısı Nasıl Geçer?

Bel ağrısı nasıl geçer, tedavi yöntemleri nelerdir? Bel ağrıları bilinçsizlikle beraber aktif olmayan bir yaşam, masa başı yaptığımız işler nedeniyle toplumumuzda son zamanlarda daha sık görülmektedir. Omurgamızın sağlığını tehlike atan bel rahatsızlıkları, iskelet ve kas sistemi ağrılarını da beraberinde getiriyor.

Bel ağrısı nasıl geçer konusu günümüzde hastaların en sık merak ettiği ve şikayetlerini dile getirdiği bir sağlık sorunu. Bel ağrısının çok sık görülmesi beraberinde birçok tedavi yönteminin geliştirilmesine neden oldu. Ancak hatırlatmak gerekiyor ki uygulanan her yöntemin etkinliği ve güvenliliği, uygulama sonrasında görülen komplikasyonları birbirinden farklı.

Bel Ağrısı İçin Var Olan Yöntemler Nelerdir?

Bel ağrılarında uygulanan tedavi yöntemleri:

• Bel eğitimi, Yüzeysel ısıtma yöntemleri
  • Fizik Tedavi, Manuel Terapi, Masaj, Akupunktur
  • Ağrı kesiciler, Kas gevşeticiler
  • Glukokortikoid enjeksiyonları
  • Diskektomi, Laminektomi, Spinal füzyon ameliyatları

olarak sıralanabilir.

Ne kadar süredir Bel Ağrısı var?

Bel Ağrısı için rahatsızlığın başladığı süreyi sorgulamamız gerekiyor. Çünkü bel ağrınızın sınıfına göre tedavi önermekteyiz.

• Akut Bel Ağrısı: 6 haftaya kadar sürer
  • Subakut Bel Ağrısı:6 hafta – 3 ay arası sürer
  • Kronik Bel Ağrısı: 3 aydan uzun sürer.
  • Mekanik bel ağrısı

Bel Fıtığı İçin Fizik Tedavi

Mekanik Bel Ağrısı:

Fiziksel testler, radyolojik veya ileri görüntüleme yöntemleri ile tanımlanabilen herhangi bir etiyoloji yok iken olan ağrıdır. Ağrı genellikle koşu, ağırlık kaldırma ve sık oturma ve ya bulaşık yıkama, ütü yapma gibi aktiviteler sonucu ortaya çıkar. Yani mekanik bel ağrısı bariz bir sebebi olan ağrıdır. Sebebi ortadan kaldırdığınızda ağrıda ortadan kalkacaktır. Fiziksel testte hiperekstansiyonla artan bel ağrısı mekanik ağrı için bir bulgudur.

Kronik Bel Ağrısı:

Kronik Bel Ağrısında Epidural Steroid Enjesiyonları, Opioid kullanımı, Mr çekimleri, Spinal füzyon ameliyatları seçenekleri mevcut. Yine de kesinlikle acele kadar vermemelisiniz.

Epidural kortikosteroid enjeksiyonu siyatik sinire olan basıyı geçici olarak geçirse de ameliyat oranında herhangi bir değişiklik yapmamaktadır. Placebo deneylerle de bu ispatlanmıştır. Buna rağmen üzücü şekilde kullanımı giderek artmaktadır!

Omurga füzyon cerrahisi en çok karşılaştığımız tedavi yaklaşımlardan, ancak siyatiğe vurmayan ağrı durumlarında kesinlikle düşünülmemelidir. Nitekim cerrahi de ağrı ve fonsiyonel durumumuzu istenilen seviyeye getirememekte. Bel Fıtığı ameliyatlarında implantların siniri zedeleme riski, yaşanan kan kaybı, genel komplikasyonlar; tekrar eden ameliyatları beraberinde getirebiliyor.

Teklonojinin gelişip ilaç ve ameliyat yöntemlerinin ilerlemesine rağmen, bel ağrısı kaynaklı disfonksiyon oranı artmaktadır. Bu da bu yöntemlerin yararlılığındaki kısıtlılığın göstergesidir. Gerçekçi olun ve belinizdeki ağrıyı tamamen yok edeceğini iddia eden ürün veya operasyonlara inanmayın.

Kronik Bel Ağrısı İçin Ne Yapmalıyım?

Sihirli bir değneğimiz yok ama yapabileceklerimiz var. Öncelikle kronik olarak belimize dikkat etmemiz gerekiyor. Bunun için bir fizyoterapistten bel eğitimi alabilirsiniz. Bunun yanında araştırmalara göre multidisipliner -biyopsikososyal- yaklaşım ile birlikte fonksiyonel rehabilitasyon tedavide en etkili yaklaşımlardan.

Evde Fizik Tedavi

Akut Bel Ağrısı

Akut Bel ağrısı genellikle olumlu bir prognoz seyreder ancak genellikle 1 yıl içinde bel ağrısı tekrar eder.

İlk olarak görüntüleme yöntemlerine akut bel ağrısında ağrınız ancak çok ileri seviyede ise başvurmalısınız. Araştırmalara göre MR çekim sayısı fazla olan ülkelerde ameliyat sayısı da aynı oranda fazladır. Akut Bel Ağrılarının yüzde 90’ı ağrının bilinen bir patolojisi olmadan olur. Yani çekindiğiniz filmlerin sonucunda çok büyük ihtimalle ağrının bir sebebi olmayacaktır.

Bel Ağrısı Nasıl Geçer?

Ağrınız olsa bile kendinize güvenmeli ve yatağa bağımlı kalmamalısınız. Bu aşamada ağrıyı hafifletmek için manuel terapi alanında uzman bir fizyoterapistten seans almak en doğru seçimdir. Bu süreçte Spesifik Bel Egzersizlerinden ziyade genel olarak aktif kalmaya çalışın.

Steroid enjeksiyonlarının ve bel destekleyicilerinin sizi rahatlatması çok kısa sürecektir ve vücudumuz için uzun vadede olumsuz etkileri olacaktır. Ultrason ve Kısa Dalga akımları da ayrıca önerilmemektedir. Uzun vadede sağlıklı bir bel için multidisipliner bir tedavi yaklaşımı içinde olmalısınız. Ağrının tekrarının olmaması için manuel terapi sonrası stabilizasyon ve gerekli spesifik egzersizlere devam etmelisiniz.

Özellikle belinizi zorlayan bir işiniz varsa veya ileri yaşınız veya herhangi bir sebepten dolayı beliniz güçsüzse, fizyoterapistinizin verdiği egzersizleri belinizde ağrının olmadığı zamanda yapmalısınız. Çünkü Bel Ağrısı ortaya çıkınca egzersizlere yoğunlaşmak ağrınızı daha fazla arttıracaktır.