Bel Fıtığı Tedavisi

Bel Fıtığı Tedavisi ülkemizde sıklıkla görülebilen omurgadaki diskler arası çıkıntılardan kaynaklı rahatsızlıkların giderilmesidir.

Belinizin maruz kaldığı farklı etkenlerin sonucunda meydana gelen bel fıtığı tedavisi olan bir rahatsızlıktır. Günlük hayatta bütün vücudun hareket edebilmesini temin eden bel, bedenin tüm ağırlığını taşır, yükü kalçadan bacaklara doğru aktarır. Bu bakımdan bel bölgesinin sağlığı, bütün vücudun sağlığı ile yakından ilişkilidir.

Bel Ağrısına Sebep Olan Etkenler

Birbirinden farklı etkenler, bel ağrısına yol açabilir. Bel ağrısının başlaması, günlük aktivitelerin istendiği ölçüde yapılamamasına sebep olur. Hemen hemen her insan, hayatında bir ya da birkaç defa bel ağrısı geçirebilir. Akut ve kronik olmak üzere iki türü bulunan bel ağrılarına; genellikle bel bölgesinde bulunan omur, disk ve yumuşak dokularda meydana gelen sağlık sorunları yol açar:

• Akut bel ağrıları birkaç gün içinde sona erer. Tamamen sona ermesi ise birkaç haftayı bulabilir.
  • Üç haftadan daha fazla süren bel ağrı ise kronik bel ağrısıdır.

Bel fıtığı tedavisi için farklı yöntemler vardır. Tabii ki bunun için bel fıtığına yol açan sebepleri teşhis etmek gerekir. Bel ağrılarına yol açan sebepleri iki kategoride değerlendirebiliriz:

• Kas-İskelet Sistemi Hastalıkları: Bel ağrısı çekenlerin büyük bir kısmı kas-iskelet sisteminde meydana gelen problemlerden dolayı bu sorunları yaşar. Kas, bağ dokusu ve eklemlerdeki küçük hasarlar kas-iskelet sisteminde rahatsızlıklara yol açar. Kas ve yumuşak dokuların aşırı gerilmesi ve yaralanması, yanlış duruş, bacak kısalığı, belde bulunan omur ve kıkırdaklara az oksijen gitmesine neden olan sigara ve stres bel ağrılarına yol açabilir.
  • Omurga Hastalıkları: Daha az görülen omurga hastalıkları arasında bel fıtığı, disk dokusundaki yıpranmalar, bel kayması ve bel omurga kanalının daralması vardır. Ayrıca tümör, enfeksiyon, travma ve kemik erimesinden kaynaklanan kemik çökmeleri de omurga hastalıklarına yol açabilir.

Bel fıtığı tedavisi yapılabilen bir rahatsızlıktır. Yukarıdaki sorunları yaşayanlar, belli bir tedavi planı ile sağlıklarına kavuşabilir.

Bel Ağrısının En Sık Karşılaşılan Sebepleri
L Strain, sprain 70%
Dejeneratif Değişiklikler 10%
Disk Hernisi 4%
Osteoporoza Bağlı Kompresyon 4%

Bel Ağrılarının Önlenmesi

Bel ağrıları farklı tedavi yöntemleri ile ortadan kaldırılabilir.

• Akut bel ağrılarında başlangıç düzeyindeki bel fıtığının tedavisinde olduğu gibi kas gevşetici, ağrı kesici ve yatak istirahati önerilir.
  • Travma ve enfeksiyona bağlı bel ağrılarında enfeksiyonun giderilmesine yönelik antibiyotik tedavisi önerilebilir ya da cerrahi müdahale yapılabilir.
  • Eğer tümöre bağlı bir bel ağrısı varsa cerrahi müdahalede bulunulabilir ya da fizik tedavi, radyoterapi ve kemoterapi uzman doktorunuzun kararına göre uygulanabilir.

Bel Fıtığı Tedavisi

Disk, iki omurun arasında bir miktar sert bir yüzeye sahiptir, içindeyse jel yumuşaklığında dokular vardır. Bunlar yastıklama görevine sahiptir ve yükleri vücuda dağıtmakla görevlidir. Bel fıtığı tedavisi ile eski sağlığınıza kavuşabilirsiniz. Beliniz aşırı yüke maruz kalırsa, beli destekleyen bel ve karın kaslarında zayıflama oluşursa ya da yapısal ve genetik sebepler bu disklerde bozulmaya yol açarsa bel fıtığı gerçekleşebilir.

Hastanın bacaklarında kuvvet veya his kaybına neden olmayan başlangıç seviyesindeki bel fıtıklarında ilaç tedavisiyle birlikte istirahat önerilmektedir. Bu aşamada ağrıların dinmemesi, şikayetlerin artması durumunda ise MR sonuçlarına göre fizik tedavi uygulanabilir. Fizik tedavi sonrasında da şikayetlerin sürmesi, hastanın günlük yaşamını devam ettirmede sıkıntı çekmesi halinde bel fıtığı ameliyatına karar verilebilir.

Bel Fıtığı Tedavisi

Fıtık Nasıl Anlaşılır ve Oluşur?

Bel fıtığı olan hastanın yalnızca bel ağrısı çektiği durumlar olmakla birlikte; genellikle tek ayağında ya da her iki ayağında da bel ağrısıyla birlikte rahatsızlık görülür. İlerleyen rahatsızlıklarda ayak ve bacaklarda uyuşma, his kaybı görülebilir.

Diskteki dış yüzey zayıflar ya da yırtılır, iç bölge dışarıya doğru kayar ve sinirlere baskı yaparsa bel fıtığı oluşur. Bel fıtığı başladıktan sonra sinirlere yapılan baskı sonucunda bacak ağrıları meydana gelir. Sinirlere yapılan baskı; uyluk ve bacakta ağrıya, güçsüzlüğe ve uyuşukluğa yol açabilir. Bununla birlikte bel fıtığı tedavisi olan bir rahatsızlıktır. Başlangıç safhasında hasta; kas gevşetici ilaçlar, yatak istirahati ve belin zarar göreceği hareketlerden uzak durması ile tedavi edilir. Ancak kas gevşetici ilaçlar ve diğer uygulamalar tedaviye yanıt vermeyebilir.

Böyle bir durum söz konusu ise hastalık ilerlemiş demektir. Bunun için de fizik tedavi uygulanır. Fizik tedavi bel fıtığı tedavisi için etkili bir yöntemdir. Fizik tedavi uzmanının denetim ve gözetiminde gerçekleşen fizik tedavi, ağrıların azalmasına neden olmuyorsa nükleoplasti tedavisi uygulanır. Lokal anestezi ile yapılan nükleoplasti, bel fıtığının bulunduğu bölgeye iğne ile girilmek suretiyle diskin ısıtılması ve diskin içindeki sinirlerin harap edilerek boşlukların açılması, böylece bel fıtığının çökmesine dayanan bir tedavi yöntemidir.

Bütün bu uygulamalara karşın ağrılar geçmiyorsa ve ağrıların şiddeti artıyorsa cerrahi müdahalenin zamanı gelmiştir. Bel fıtığı tedavisi, üç aşamada farklı yöntemler kullanılarak tedavi edilebilir.

Fıtık Ağrısı Ne Kadar Sürer?

Bel fıtığı ağrılarında belirli bir ağrı süresi yerine hastanın hareketlerindeki kayıplara, şikayetlerin ne kadar zamandır sürdüğüne, ilk görüldüğü andan itibaren artış gösterip göstermediğine bakılır. Kimi hastalar ağrıları günlük yaşamdaki eforlarına göre ara ara ağır olarak hissetseler de uzman doktora başvurulmadığı durumlarda farkında olmadan şikayetlerde ilerleme; tedavinin zora girmesi gibi problemlerle karşılaşılabilir.

Uzun süre dinmeden, bel ağrıları tekrarlıyorsa eğer birkaç farklı önlem ile bel ağrılarının önüne geçilebilir:

• Hastanın diyet yapması ve fazla kilolarını vermesi gerekir.
  • Hasta, sigara içiyorsa bu alışkanlığından vazgeçmelidir.
  • Bel, sırt ve karın kaslarına yönelik egzersizlerin yapılması da bel ağrılarını önler.
  • Yatış ve oturma pozisyonunun düzeltilmesi de bel ağrılarının azalmasını ve giderek yok olmasını sağlayabilir.

Bel fıtığı tedavisi ve bel ağrılarının önlenmesi basit tedbirlerle ve cerrahi müdahalelelerle yapılabilir.

Bel Fıtığında Nasıl Bir Fizik Tedavi Uygulanır?

Bel fıtığı rahatsızlıklarında uygulanan fizik tedavinin amacı kas spazmını gevşetmek ve hastanın ağrılarını dindirebilmektir. Yüzeysel veya derin sıcak uygulamaları, vakum interferans, ultrason lazer, tens akımı, traksiyon ve diğerleriyle birlikte uygulanabilen egzersizler fizyoterapi tedavileridir.

Bel kaslarında, karın kaslarında kuvvetlenme ve gevşeme amacıyla fizik tedavi uzmanlarında yapılan egzersiz hareketler hastaların ağrılarını azaltmada oldukça etkili bir yöntem olarak ön plana çıkmaktadır. Evde fizik tedavi ve diğer uygulamalarımız hakkında detaylı bilgi almak için Marmara Fizik Tedavi ile iletişime geçebilirsiniz.